Vrijwel iedereen heeft concurrentie of je het nu leuk vindt of niet. Het positieve aan concurrentie is dat je je in een markt bevindt die lucratief is en waar dus ook geld te verdienen valt. Want laten we eerlijk zijn, heb je geen concurrentie dan kan dat twee dingen betekenen.

  1. Je hebt een dermate uniek en innovatief product of dienst ontwikkeld waarvan er nog geen één bestaat. Je bent de eerste die deze introduceert en je hebt een wereldprimeur te pakken. Concurrentie is je niet bekend en zelfs in nog geen velden of wegen te bekennen. Nog niet in ieder geval.
  2. Je bevind je in een markt die niet bestaat. Er is geen vraag naar je product, dus naast het feit dat er geen concurrentie is zijn er ook geen klanten te bekennen.

Laten we vooropstellen dat nr. 1 een redelijke unieke situatie is en nr. 2 hopelijk niet op je van toepassing is. Want was je niet juist dit bedrijf begonnen omdat je er business in zag en je hier je boterham mee wilde verdienen? Precies, dus dan is het hebben van klanten redelijk belangrijk. Conclusie je bevind je in een markt waar meerdere spelers zich bevinden en je hebt concurrentie. Die concurrentie hou je het liefst nauwlettend in het oog, zodat je hen altijd 2-3 stappen voor kunt blijven.

Er bestaan talloze mogelijkheden om je concurrent in het oog te houden. Je kunt bv. iedere keer de site bezoeken om te zien wat ze aan het doen zijn, mystery telefoontjes plegen of staan posten bij het adres waar je concurrent gevestigd is. Zelf hou ik er liever van om gebruik te maken van handige features. Zodat je hier zo min mogelijk tijd aan kwijt bent en de focus kunt houden op je eigen koers en je je tijd besteed aan het verder brengen van je bedrijf.

Daarom wil ik je laten zien hoe je met behulp van o.a je Facebook pagina je concurrent in de gaten kunt houden. Zelfs zonder dat je hiervoor naar hun eigen Facebook pagina hoeft te gaan of hun pagina te liken.

Goed nieuws dus, want deze mogelijkheid bestaat. Helaas, is deze wat minder bekend en zit hij redelijk verscholen. Maar ik laat het je graag zien.

Je kunt deze mogelijkheid bereiken via het statistieken gedeelte van je Facebook pagina. Als je op je pagina bent kun je bovenin op het tabje statistieken klikken. Vervolgens kom je op het overzicht en scroll je helemaal naar beneden. Dan kom je deze beauty tegen: “Pagina’s om in het oog te houden”.

Hou je concurrent in de gaten via Facebook statistieken

Via de blauwe knop pagina’s toevoegen kun je nu iedere gewenste pagina toevoegen. Vervolgens komen daar TADAA een aantal prettige statistieken uitrollen. En kun je ook nog eens zien hoe je eigen pagina presteert t.o.v. de pagina’s die je hebt toegevoegd.

En no worries, je concurrent weet dit niet. Deze krijgt hoogstens een melding dat hun pagina is toegevoegd. Maar krijgen niet te zien door wie. Het mooie hieraan vind ik, dat je dus niet eerst een pagina hoeft te liken voordat je ze hier kunt toevoegen. Daarnaast geeft het beknopte rapport ook een aantal fijne metrics die me weer de nodige tijd & moeite besparen.

Zo zie je precies het aantal pagina likes in de eerste kolom. En of ze een stijging of daling laten zien t.o.v. voorgaande week, zie kolom 2. Ook zie je hoeveel berichten er zijn geplaatst en hoeveel acties er zijn ondernomen door hun fans. Onder acties wordt verstaan het geven van een reactie, opmerking of deelactie.

Hou je concurrent in de gaten via Facebook statistieken

Wat ik zelf vervolgens interessant vind is om het aantal acties p/bericht uit te rekenen. Zodat je een inschatting kunt maken in welke mate hun berichten veel reactie heeft opgeroepen.

Als we kijken naar bovenstaand voorbeeld zien we bijvoorbeeld dat Mari Smith maar liefst 1,4k acties heeft en dat terwijl ze maar 5 berichten heeft geplaatst. Dat is dus gemiddeld gezien 280 acties p/bericht. Mari Smith is ondanks dat ze hier op een 3e plaatst staat in mijn ogen succesvoller dan Social Media Examiner op het gebied van interactie met fans. Social Media Examiner scoort namelijk gemiddeld 145 acties p/bericht. Daar ligt het interactie niveau dus veel lager, ondanks dat ze echt een veelvoud aan het aantal fans hebben dan Mari Smith.

Ook kijk ik altijd even nog naar het gemiddelde ratio dat een fan een actie uitvoert. Hiervoor deel je het aantal acties/totaal aantal fans.

Wanneer ik dus zie dat een pagina er in dit overzicht uitspringt, pas dan breng ik een bezoekje aan de desbetreffende pagina. Ik bekijk of er de afgelopen week bepaalde berichten positief uitspringen. Deze informatie gebruik ik vervolgens in mijn eigen berichten. Ik let dan zowel op de inhoud als op de type berichten die gepost zijn en kijk of ik dit in mijn voordeel kan gebruiken. Uiteraard enkel en alleen als ik hier mijn eigen saus overheen kan gooien. Niemand zit immers te wachten op een COPY CAT en zeker niet op eentje van je directe concurrenten.

Dus gebruik deze feature om meer inzicht te krijgen in hoe jij ervoor staat t.o.v. je concurrent en of er misschien bepaalde dingen opvallen die nader onderzoek van je vragen. Deze feature is trouwens alleen beschikbaar wanneer je over meer dan 100 likes op je Facebook pagina beschikt.

Gebruik jij deze feature al of ben je van plan om hem te gaan gebruiken? Laat het me weten in de reacties onder dit bericht!