Samenwerken kan je veel opleveren in termen van leads, exposure en omzet. Maar hoe breng je een samenwerking tot stand? En hoe zorg je ervoor dat het ook iets oplevert?

Bekijk hieronder mijn video, of lees snel verder & ontdek het recept voor succesvolle samenwerkingen.

Video: Hoe breng je een succesvolle samenwerking tot stand?


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Waarom samenwerken met andere ondernemers?

Samenwerken kan je als ondernemer super veel opleveren. Denk aan:
• Exposure
• Vergroten van je netwerk
• Meer leads
• Meer succes
• Leerzaam
• Delen in kosten
• Inspirerend

Voor alle type ondernemers kan een samenwerking zinvol zijn. Een samenwerking kan ik echt van harte aanbevelen, zeker voor zzp-ers en freelancers die veelal in hun eentje werken. Middels een samenwerking kom je vaak tot betere oplossingen, want de ander kan met een frisse blik naar je onderneming kijken en dat kan een gunstig effect hebben op het resultaat.

 

Hoe vind je een geschikte samenwerkingspartner?

Voordat je halsoverkop berichtjes gaat versturen binnen je eigen netwerk of op social media, eerst weer even een pas op de plaats. Je wilt namelijk niet van een koude kermis thuis komen. Volg onderstaande stappen zodat je een samenwerkingspartner vind die goed bij je past (missie, visie en kernwaarden).

Ik heb zelf meerdere samenwerkingen met andere ondernemers en deze stappen heb ik onlangs zelf (wederom) een keer doorgelopen. Deze keer voor mijn e-book (Become a Badass at Facebook Ads). Ik wil deze graag bij een zo groot  mogelijke doelgroep onder de aandacht brengen en ben daarom op zoek gegaan naar een samenwerking zodat we onze krachten kunnen bundelen en ervoor kunnen zorgen dat we onze beide producten/diensten nog beter kunnen vermarkten onder onze beide doelgroepen. Dus echt een win-win situatie.

E-book become a badass at facebook ads

 

Stap 1 – Formuleer je missie, visie en kernwaarden

Schrijf voor jezelf, helder en concreet op wat je missie, visie en kernwaarden zijn. Het is namelijk zeer belangrijk dat dit in bepaalde mate overeenkomt met die van je toekomstige samenwerkingspartner. Dit zodat jullie neuzen dezelfde kant op staan en jullie vanuit dezelfde intentie zaken doen.

Mijn missie is om: 100.000 vrouwelijke ondernemers te helpen met het behalen van meer online succes middels het delen van mijn kennis en ervaring op het gebied van Facebook- & Online -Marketing.

Enkele kernwaarden van mij zijn: 100% echt, enthousiast, resultaat gericht, praktisch en kennisdeling.

Toen ik dus op zoek ging naar een samenwerkingspartner heb ik gekeken of ik met iemand kon samenwerken die overeenkomst heeft met mijn kernwaarden en missie.

 

Stap 2 – Gebruik je netwerk of plaats een oproep voor een samenwerking

Daarna is het tijd om je ogen en oren op te houden. Allereerst zou ik je aanraden om dit binnen je eigen netwerk te houden. Ken je toevallig al iemand? Daarmee is natuurlijk makkelijk een connectie te leggen. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het ook raadzaam om binnen je eigen netwerk een oproep te plaatsen, om te kijken of er aanbevelingen zijn. Hierin is het belangrijk dat je omschrijft waar je naar op zoek bent en jij je missie en kernwaarden deelt. Mocht dat ook nog niets opleveren, dan wordt het tijd om een oproep te plaatsen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Facebook groepen waarin je verwacht dat je samenwerkingspartner aanwezig is, plaats een oproep op Linked-In en/of je andere social kanalen.

Voor mijn eigen samenwerking, heb ik gebruik gemaakt van mijn eigen netwerk. Ik heb gekeken of er ondernemers zijn die ik al ken, die een vergelijkbare doelgroep hebben en ook overeenkomsten hebben met mijn missie en kernwaarden. Hierbij schoot eigenlijk gelijk 1 onderneemster bij mij te binnen namelijk: Anouk van Vliet.

Zij runt samen met haar zus (Manon van Vliet) The Social Brand. Zij geloven in de ambacht en passie van ondernemers en dat social media een belangrijke rol kan spelen bij de zichtbaarheid en groei van ondernemingen, kleine bedrijven en startups. Door op een toegankelijke en inspirerende manier advies en tips te delen over het inzetten van social media helpen zij ondernemers naar een next level. BAM! Dit voelde gelijk al voor mij als een schot in de roos.

 

the social brand, anouk en manon van vliet

Foto: Elise Chung

Stap 3 – Selecteer en reik uit naar potentiële samenwerkingspartners

Wanneer er meerdere kandidaten gereageerd hebben, is het goed om te kijken of ze echt bij je passen. Spit hun website door, lees recensies en vraag eens rond in je netwerk. Nog steeds enthousiast? Stuur ze dan een mailtje. Probeer in je mail zo concreet mogelijk te zijn en liever niet zo vaag als ‘Zullen we binnenkort een kop koffie doen?’. Persoonlijk vind ik dat erg irritant als iemand dat stuurt, ik heb namelijk niet echt tijd om maar met iedereen ‘gezellig’ een kopje koffie te doen. Wat wel goed werkt is wanneer je duidelijk je intentie beschrijft en ‘What’s in it for them’. Als je hen daarmee kan overtuigen kun je uiteraard altijd nog een kopje koffie, lunch of iets dergelijks aanbieden en natuurlijk kun je ook via Skype/Zoom bellen.

Ik had het geluk dat ik Anouk al een ‘beetje’ kende. Zij heeft mij afgelopen jaar geïnterviewd voor het magazine wat zij meerdere keren per jaar uitbrengen ‘Social Mag’. Social Mag is het eerste tastbare magazine voor ondernemers over social media, ondernemerschap en branding. Ik vind dit echt een super gaaf en inspirerend tijdschrift en was zelf al fan en klant voordat ik geïnterviewd werd. Gelijk zag ik het al voor mij hoe wij onze samenwerking vorm konden gaan geven, want hoe gaaf zou het zijn als we Social Mag en mijn e-book als bundel gaan aanbieden.

 

social mag - interview birgit luijk

 

Stap 4 – Maak een afspraak om te zien of er een klik is

Reageren ze enthousiast plan dan zo snel mogelijk een date in. Dit kan in real life, maar natuurlijk ook via Skype of Zoom. Leg je idee voor en kijk of de ander hier ook echt enthousiast van wordt. Dit gesprek kun je gebruiken om te inventariseren of jullie op dezelfde golflengte zitten. Blijkt dit helaas niet zo te zijn, wees hier dan zo snel mogelijk open en eerlijk over. Zodat jullie beide geen tijd en energie hieraan verspillen. Wanneer je van moment 1 namelijk al voelt dat het ‘moeizaam’ verloopt dan is dat vaak een voorbode van hoe het in de rest van de samenwerking zal verlopen. Zelf probeer ik hierbij naar mijn gevoel te luisteren en dit in geen geval te negeren.

In mijn geval reageerde Anouk direct heel erg enthousiast en hebben we direct een Skype afspraak ingepland. Wel zo makkelijk en dat zorgt ervoor dat het veel makkelijker in te plannen is. Tijdens de call, hebben we gekeken hoe we onze samenwerking vorm konden gaan geven. Hoe zij daarover dacht, hoe ik daarover dacht en hebben we ook besproken hoe we dit gaan doen en wie wat gaat doen.

 

Stap 5 – Zet overeengekomen afspraken op papier

Hebben jullie beide een klik en dezelfde drive om van jullie samenwerking een succes te maken? Dan wordt het tijd om te brainstormen over de samenwerking. Wat gaat er in jullie ogen voor succes zorgen? Hoe kunnen jullie ieder daaraan bijdragen? Wat dient hiervoor te gebeuren? Hebben jullie nog andere mensen/ondernemers nodig? Welke kosten moeten er worden gemaakt? Hoe is de verdeling van de opbrengst? Wie doet wat?

Zoals je leest een heel vragenlijstje. Naast dit bespreekbaar maken, is het ook zeer raadzaam om de besproken zaken op papier te zetten. Zodat jullie beide hier op kunnen terugvallen. Dit is niet alleen maar handig wanneer er ‘stront aan de knikker is’, maar ook tijdens de samenwerking is het gewoon fijn om een document te hebben waarin exact staat wie, wat doet. Zodat jullie daar elkaar ook verantwoordelijk voor kunnen houden.

Bij de samenwerking van Anouk en mij, heeft Anouk na afloop van onze call alles direct op de mail gezet. En een handig overzicht gemaakt met daarin alle afspraken en zelfs een tijdschema. Super makkelijk, helder en concreet.

 

Stap 6 – Plan een evaluatiemoment in

Nu de samenwerking tot stand is gekomen, is het ook belangrijk om een moment in te plannen voor evaluatie. Zodat er eventueel bijgestuurd kan worden en om te zien of jullie er nog steeds hetzelfde over denken en hoe jullie de toekomst tegemoet zien.

Voor de samenwerking tussen Anouk en mij, hebben we vrijwel direct een evaluatiemoment ingepland. Dit omdat we ervoor willen zorgen dat we het maximale resultaat uit onze samenwerking kunnen halen.

Dit zijn de 6 stappen die ik doorloop en dus onlangs ook heb doorlopen toen ik op zoek was naar een samenwerking voor mijn e-book ‘Become a Badass at Facebook Ads’. Super blij dat Anouk direct enthousiast was en wij onze krachten gaan bundelen. Zodat we richting onze klanten en doelgroep echt een waardevolle toevoeging kunnen bieden voor het product waarin ze geïnteresseerd zijn.

 

Ontvang €10 korting op de Super Social Bundel

super social bundle

Daarom ben ik super blij en enthousiast dat ik kan vermelden dat vanaf heden: Social Mag 3 (t.w.v. €19,95) en het e-book ‘Become A Badass at Facebook Ads’ t.w.v. €24,95 samen te bestellen zijn met €10,- korting. Jij haalt deze Super Social Bundel in huis voor €34,90 (ex. btw en verzendkosten)

Wij vinden het super gaaf dat we dit kunnen aanbieden omdat het echt een meerwaarde geeft. Wij zijn natuurlijk super benieuwd naar jouw mening hierover. Laat het ons weten via de reacties!