€100.000 omzet, daar kon ik bij de start van mijn bedrijf in augustus 2016 enkel maar van dromen, maar door het slim inzetten van Facebook-ads, heb ik dit binnen 1 jaar weten te bereiken.

Bekijk hieronder mijn video, of lees snel verder om te zien hoe ik dit voor elkaar heb gekregen!

Video: Van €0 naar €100.000 omzet met Facebook


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Tips voor behalen van €100.000 omzet met Facebook

Met behulp van Facebook(-advertenties), heeft mijn bedrijf een serieuze raketlancering gekregen, waardoor ik binnen het eerste jaar van mijn bedrijf al de €100.000 aantikte. Super blij en dankbaar hiervoor. In deze blog deel ik de stappen en tips met je zodat jij dit ook kunt toepassen. Dit alles voor het binnenhalen van meer omzet en klanten.

Tip 1
Voer onderzoek uit onder je doelgroep a.k.a. je ideale klant

Nog voordat ik mijn eerste advertentie aanmaakte en zelfs nog voordat ik aan de slag ging met het ontwikkelen van mijn online programma over Facebook-adverteren, stond er eerst iets anders op mijn to-do lijst. Namelijk onderzoek doen onder mijn ideale klant. Want buiten het feit dat het een vrouw was die een eigen bedrijf had, wist ik maar bar weinig van haar af. Om inzicht te verkrijgen heb ik een enquete opgezet en die verspreid onder vrouwelijke ondernemers. Dit heb ik gedaan door hem te delen in besloten Facebook groepen waarvan ik wist dat mijn ideale klant daar aanwezig was. Binnen 1 week had ik 100 respondenten en kon ik beginnen met analyseren.

De enquete is super waardevol voor mij geweest. Zo wist ik precies de demografische kenmerken, interesses, hobby’s, gedrag en tools die ze gebruikt voor haar bedrijf. Deze informatie kan ik op verschillende manieren inzetten voor mijn advertentie. In de eerste plaats gebruik ik de demografische kenmerken, gedrag, tools en interesses om ervoor te zorgen dat mijn advertenties enkel en alleen vertoond worden aan mijn ideale klant. Ten tweede wist ik door de enquete ook haar uitdaging/pijnpunt m.b.t. Facebook-adverteren, iets wat ik perfect kon terug laten komen in mijn advertentietekst en pagina’s op mijn website. Zodat mijn ideale klant zich hierin herkent.

Tip 2
Delen van waardevolle content

Ook ben ik consequent 3x per week, waardevolle content gaan delen op mijn Facebook pagina. Iedere keer deelde ik een nieuw inzicht op het gebied van Facebook marketing of een praktische tip. Dit erop gericht zodat mijn ideale klant mij beter zou gaan leren kennen en zij zou inzien dat ik altijd praktische en waardevolle informatie voor haar heb. Tevens ben ik gaan adverteren met deze berichten onder mijn ideale klant. Hiermee bedoel ik dat verschillende doelgroepen heb gemaakt op basis van het onderzoek wat ik het uitgevoerd bij tip 1.

Tip 3
Verkrijgen van relevante fans voor mijn Facebook pagina

Zoals iedereen, waren ook mijn eerste likes afkomstig van familie en lieve vrienden. Super blij dat ze mij hierin ondersteunen en braaf mijn Facebook pagina van een like voorzien en er lustig op los likte bij alles wat ik deelde. Totdat ze het wel gezien hadden. Wat ik ze overigens niet kwalijk neem, want de meeste familie en vrienden die mijn pagina liken zijn niet mijn ideale klant. Dus de berichten die ik deelde waren voor hen, maar weinig interessant.

Voor mij was het daarom heel erg belangrijk dat ik ging bouwen aan een fanbase die bestond uit relevante fans (lees ideale klant). Hiervoor heb ik diverse pagina like advertenties gedraaid, om zo snel boven de eerste 1000 paginalikes uit te komen.

Tip 4
Zorgen voor potentiële klanten op je e-maillijst

Om een relatie te kunnen opbouwen met mijn ideale klant besloot ik om mijn e-maillijst te laten groeien. Tevens omdat het nooit een slim idee is om enkel afhankelijk te zijn van 1 kanaal. Dit heb ik gedaan door een gratis weggever te maken. Dit was een driedelige videoserie over Facebook marketing.

Ook hiermee ben ik gaan adverteren onder mijn ideale klant op Facebook en dit zorgde er al snel voor dat ik binnen no-time de juiste potentiële klanten aan mij had verbonden. Toen ik voor het eerst ging adverteren voor  mijn gratis cursus heb ik hier ongeveer een budget van €300,- gereserveerd en dit leverde mij een veelvoud aan inschrijvingen op.

Tip 5
Zorg voor betrokkenheid van je potentiële klant
Voordat een potentiële klant daadwerkelijk klant bij je wordt heeft deze 6-8 interacties nodig. Daarom is het zeer belangrijk dat je hen betrokken houdt. Zodat ze je met vaste regelmaat tegenkomen op Facebook. Natuurlijk niet met continue dezelfde advertentie en/of boodschap, want dat wordt irritant. Een makkelijke manier om ze betrokken te houden is door te adverteren met de paginaberichten van je Facebook pagina. Die zie tip 2, uiteraard enkel uit het delen van waardevolle content bestaat waar ze ook echt iets aan hebben. Hiermee wil je bereiken dat je ‘top of mind’ (I know, verschrikkelijke term) wordt en ze aan jou denken voor oplossing voor hun ‘probleem/pijnpunt’.

Tip 6
Webinar
Voor de lancering van mijn online training “Succesvol Adverteren op Facebook”, heb ik ook een webinar georganiseerd. Hierin deelde ik destijds de 7 stappen voor het maken van winstgevende Facebook-advertenties. Om deelnemers hiervoor te verkrijgen, zette ik mijn e-maillijst in, mijn Facebook pagina en uiteraard Facebook-advertenties.

Ik ben hiermee gaan adverteren onder mijn warme doelgroepen zoals mijn fans en e-maillijst, maar ook onder ‘koude’ doelgroepen (mensen die nog niet eerder van mij gehoord hebben, maar wel een match zijn met mijn ideale klant). Dit zorgde ervoor dat ik onderaan de streep ongeveer €0,75 per inschrijving betaalde.

Nu rijst natuurlijk de vraag: “Is dat goed dat je €0,75 per inschrijving betaald?”.
Dat is van meerdere factoren afhankelijk. Gemiddeld kun je ongeveer uitgaan van kosten voor inschrijving op basis van e-mail tussen de €1 en €3. Maar eerlijk gezegd, zegt dit niet zo veel. Belangrijker is natuurlijk om te focussen op het resultaat. Aangezien dit de eerste keer was dat ik webinars ging geven, wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten. Ook wist ik niet hoeveel inschrijvingen ik ongeveer nodig had voor 1 verkoop van mijn online programma. Dus dacht ik voor deze ene keer focus ik mij op het verkrijgen van zo goedkoop mogelijke inschrijvingen. Dus was ik dik tevreden met €0,75 per inschrijving.

Inmiddels weet ik wel, hoeveel inschrijvingen ik nodig heb voor mijn webinar om x aantal sales te maken. Hierdoor wordt Facebook-adverteren echt als een rekensom. En weet ik bijna tot op de Euro nauwkeurig hoeveel ik moet investeren in mijn advertenties om er X omzet uit te kunnen halen.

Zoals je ziet is het resultaat hierbij niet enkel afhankelijk van de Facebook-advertenties, maar ook in hoeverre mijn webinar aanslaat en ik daar verkopen uithaal. Wanneer je geen gebruik maakt van een webinar, maar bijvoorbeeld een e-mail funnel, is het succesratio daar natuurlijk van afhankelijk. Optimalisatie is dus niet enkel nodig bij je advertenties, maar zeker ook bij de funnel die je daarna in werking zet.

 

Tip 7
Zorg voor opvolging via Facebook-advertenties
Jammer genoeg, wordt niet iedereen direct klant na het zien van je webinar. Maar dat betekent niet dat ze geen klant bij je willen worden. Wellicht zijn ze nog niet overtuigd, hebben ze meer social proof nodig van anderen of willen ze liever eerst met je overleggen. Dit zijn allemaal mogelijke scenario’s. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik na het geven van een webinar voor een aantal dagen verschillende advertenties aan hen laat zien.
Dit kan bijvoorbeeld een advertentie zijn, met recensies van eerdere deelnemers, advertentie voor een kennismakingsgesprek, advertentie over wat ze kunnen verwachten, advertentie over wat het ze gaat opleveren en bijvoorbeeld een advertentie over dat de deuren gaan sluiten.

Deze advertenties laat ik niet aan jan en alleman zien, maar enkel aan de mensen die zich hebben ingeschreven voor mijn webinar en die bijvoorbeeld op mijn website zijn geweest op de pagina over de training “Succesvol Adverteren op Facebook”.

Ook stuur ik na het webinar (mits daarvoor toestemming) ook nog follow up, waarin dezelfde elementen terugkomen als in mijn Facebook advertenties.

Tip 8
Herhaal & optimaliseer

Als marketeer en online ondernemer ben ik altijd op zoek naar manieren zodat ik mijn resultaten kan verbeteren en mijn kosten kan verlagen. Dit doe ik door de voorgaande stappen te optimaliseren.

Optimalisatie vragen stap 1
• Welke doelgroepen die ik samen heb gesteld n.a.v. mijn ideale klant profiel, leveren mij het meeste resultaat op?
• Hoe kan ik de best presterende doelgroepen nog beter laten presteren?
• Welke doelgroepen werken niet en weet ik ook waarom deze niet werken?
• Zijn er nog andere/ nieuwe interesses bijgekomen die ik kan gebruiken voor de doelgroep selectie (targeting) van mijn advertenties

Optimalisatie vragen stap 2
• Welke content is populair in termen van likes, reacties en deelacties?
• Wat is de gemeenschappelijke deler tussen de populaire content?
• Nieuwe content publiceren die voldoet aan populaire content

Optimalisatie vragen stap 3
• Zijn er specifieke berichten en/of advertenties die mij veel likes hebben opgeleverd?
• Kan ik die specifieke berichten/ads nog een extra boost geven d.m.v. extra advertentiebudget

Optimalisatie vragen stap 4
• Zijn er optimalisaties mogelijk op het gebied van mijn advertenties voor mijn gratis weggever?
• Kan ik het conversieratio van de inschrijfpagina verhogen door specifieke elementen aan te passen?
• Kan ik de open rate van mijn e-mails verhogen door testen met onderwerp regels?
• Kan ik de Click rate van mijn e-mails verhogen door te testen met tekst en verschillende CTA’s?

Optimalisatie vragen stap 5
• Welke berichten zorgen voor een hoge betrokkenheid?
• Kan ik meer van dat soort berichten maken met een hoge betrokkenheid?

Optimalisatie vragen stap 6
• Zijn er optimalisaties mogelijk op het gebied van mijn advertenties voor mijn webinar?
• Wat is het conversieratio van mijn inschrijfpagina voor mijn webinar en hoe kan ik dit verhogen?
• Wat is het aanwezigheidspercentage van mijn webinar en hoe kan ik dit verhogen?
• Wat is het percentage aanwezigen dat het totale webinar heeft gezien en hoe kan ik dit verhogen?
• Wat is het percentage van de aanwezigen die mijn online training heeft gekocht en hoe kan ik dit verhogen?
• Wat is de gemiddelde opbrengst per inschrijving voor webinar?
• Wat is de gemiddelde opbrengst per aanwezigen bij het webinar?
• Is het mogelijk om de follow up per e-mail te verbeteren?

Optimalisatie vragen stap 7
• Zijn er optimalisaties mogelijk op het gebied van de follow-up advertenties?
• Welke advertenties presteren het beste en kan ik er hier meer van maken?
• Welke advertenties presteren het slechtst en dien ik te verbeteren?
• Welke advertentietypes presteren het beste?

Vervolgens blijf ik deze stappen herhalen, zodat ik weet dat ik altijd het beste resultaat nastreef. Want ook al bereik je in het begin misschien super resultaten, wanneer je gaat achterover gaat leunen en het op zijn beloop laat, laat je serieuze omzet liggen en dus potentiële klanten in de kou staan.

Dit is exact hoe ik ervoor gezorgd heb dat ik binnen 1 jaar van €0,- naar €100.000 omzet ben gegaan. Ik ben heel erg benieuwd of jij nog aanvullende tips hebt? Zodat we elkaar hiermee kunnen helpen. Ik ben namelijk altijd nieuwsgierig naar andere/nieuwe manieren waarmee ik mijn business nog beter kan laten draaien.