Ben jij (startend) ondernemer? Vergis je dan niet! Succesvol een bedrijf runnen kan namelijk rete lastig zijn. Er komt altijd tegenslag op je pad, waar je geen rekening mee hebt gehouden. Hoe zorg je er dan voor dat je neus in de juiste richting blijft en dat je het succes behaalt dat je bij het starten van je onderneming voor ogen had?

Ik deel zes tips met je zodat jij weet hoe je van je beoogde succes werkelijkheid kan maken.

Video: ‘Een succesvol bedrijf runnen? Zo doe je dat!’


Ps. Altijd op de hoogte zijn van een nieuwe video? Abonneer je hier. Merci!

Tip 1 – Stel jezelf doelen

Begin bij het begin door jezelf de volgende vraag te stellen: waarom doe ik wat ik doe? Het antwoord daarop moet heel concreet zijn. Als jij dat zelf niet helder voor ogen hebt, hoe kan iemand anders dan begrijpen wat je doet en waarom? Deze stap wordt vaak overgeslagen, maar ga daar allereerst mee aan de slag.

Stel vervolgens doelen voor jezelf en knip die doelen op. Besef waar je op dit moment staat met jouw bedrijf. Grote kans dat je net als elke startend ondernemer helemaal vanaf scratch begint. Wees daarom realistisch in de doelen die je stelt en wat je bijvoorbeeld binnen een jaar wilt bereiken.

Ook is het belangrijk om een voorbeeld te vinden: vind andere, succesvolle ondernemers aan wie je je kunt optrekken. Iemand die jou kan inspireren en die jou laat zien hoe zij hun succes hebben behaald.

Tip 2 – Mindset; geloof in je eigen succes

Een andere voorwaarde om een succesvol bedrijf te runnen, is dat jij gelooft in de potentie van het succes dat je voor ogen hebt. Zodra jij zelf gaat twijfelen, werkt dat door in je onderbewustzijn en is de kans groot dat je niet de gewenste stappen zult nemen. Puur omdat je niet zeker bent van je zaak. Wees daarom overtuigd van je eigen succes en voel dat ook.

Dit kan je bijvoorbeeld trainen met visualisatie oefeningen. Ik gebruik daar de app ‘Meditation Moments’ voor, van Michael Pilarczyk. Hij heeft verschillende oefeningen, zodat jij de situatie voor je ziet zoals jij wilt dat ‘ie is. Je hoeft dan alleen nog de passende acties uit te voeren om dit te bereiken. Het klinkt misschien wat zweverig, maar dit kan je echt een voorsprong op anderen geven.

Tip 3 – Creëer toegevoegde waarde

Zorg voor toegevoegde waarde. Daarmee onderscheid jij je van andere concullega’s en word je een magneet voor jouw ideale klant. Naar mijn idee is dat één van de belangrijkste factoren voor succes.

Denk bij de start van je eigen bedrijf goed na over op welke manier jij extra waarde kan toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld onderzoek doen bij je concullega’s om te kijken hoe zij zichzelf in de markt zetten en waar jij dan net dat beetje extra kan bieden.

Denk ook in het leveren van gratis content, tips en waarde, waarmee jij jouw potentiële klant heel blij maakt. Dat zorgt ervoor dat ze fan van je worden en vervolgens ook in je klantenbestand terecht komen.

Het is in mijn ogen een onmisbare stap om een langdurig succesvol bedrijf te hebben. Zonder toegevoegde waarde zal je bedrijf snel gemiddeld blijven. Wil je echt succesvol zijn, zorg dan dat je bedrijf die toegevoegde waarde wél heeft. Blaas je klanten omver, dan maakt het niet meer uit welke prijs je daarvoor vraagt.

Tip 4 – Vermarkt je product of dienst

Om daadwerkelijk succes te kunnen behalen, is het noodzakelijk dat jij je producten en diensten aan de man brengt. Ik zie veel ondernemers die zich verschuilen achter de inhoud, hun product of dienst en die helemaal opgaan in de productontwikkeling. Zij vergeten één belangrijk ding en dat is het ‘vermarkten’ van hun online product of dienst. Dat is natuurlijk onontbeerlijk, want het vermarkten heb je nodig om klanten binnen te halen.

In plaats van je volledig te storten op de inhoud, stel ik voor om je voor 80% bezig te houden met het vermarkten en verkopen van je product of dienst en 20% met de inhoud. Zo zorg je er voor dat je product ook verkocht wordt. Want als je niks verkoopt, dan hoef je ook niks te maken.

Tip 5 – Stap uit je comfortzone

Als je wilt starten als ondernemer, of al ondernemer bent, is het belangrijk dat je continu je comfortzone uitbreidt. Iedere fase van ondernemerschap vraagt om andere kwaliteiten die je misschien nog niet volledig ontwikkeld hebt. Dit zorgt er elke keer weer voor dat je buiten je comfortzone moet treden. Als je meer succes wilt behalen dan dat je tot nu toe hebt behaald, dan bereik je dat enkel en alleen door je comfortzone te vergroten.

Tip 6 – Laat je coachen

Als laatste tip: laat je alsjeblieft coachen. Het liefst door een businesscoach die al heeft gedaan wat jij graag wilt bereiken, zodat hij jou zijn pad kan laten zien. Een businesscoach kan een strategische sparringpartner zijn, hij kan je helpen uit je comfortzone te treden of om jouw mentale blokkades overboord te gooien. Zo kun je uit rust en vertrouwen gaan ondernemen en hoef je geen paniek marketing toe te passen.

Wordt succesvol als ondernemer! En ‘succesvol’ kan voor iedereen een andere invulling hebben. Sommige zullen daarbij denken aan hoge omzet- en winstcijfers en anderen zien succesvol juist als zo min mogelijk uren in de onderneming stoppen. Wat het ook is: schrijf het op, geloof er in, zie het voor je en ga het daadwerkelijk doen.

Benieuwd naar mijn 1-op-1 coachingstraject?
Bekijk deze pagina, om te lezen op welke manier ik coach en ondernemers help met het laten groeien van hun business op hun voorwaarden.